-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36021 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

1- جواني 23 ساله هستم كه مدت 4 الي 5 سال است هر يكماه يكبار گرفتار گناه مي شوم هر موقع توبه كردم باز توبه شكستم واقعاً احساس مي كنم نمي توانم آن را ترك نمايم لطفاً راهنمايي لازم را كاملاً مرحمت فرماييد ؟
با عرض سلام خدمت شما دوست عزيز و با تشكر از اين كه سوال خود را با ما مطرح كرديد؛در پاسخ به سوالتان عرض مي شود : يكي از بهترين وسايل موفقيت جوانان در ترك گناه خود شناسي است .
روان شناسان گفته اند :در باطن آدمي دو نيروي عظيم ودو قدرت موثر وجود دارد يكي عقل وديگري احساسات با فرا رسيدن بلوغ همزمان با رشد اندام ،عقل و احساسات نيز در راه رشد و شكفتگي قدم مي گذازد با اين تفاوت كه رشد احساسات مانند رشد اندام سريع صورت گرفته، اما عقل در كمال آرامي و به تدريج منازل كمال خود را طي مي كند و اين ناموزوني رشد عقل واحساسات بزرگترين مشكل رواني جوانان را تشكيل داده و منشا انحرافات اخلاقي آنان مي باشد افكار خام و نسنجيده . اعمال نادرست و غير عادي و احياناً طغيانهاي نسل جوان اغلب از عدم توازن عقل و احساسات سر چشمه مي گيرد .
حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند : «عقل انسان در 28 سالگي كامل مي شود
و در جاي ديگر مي فرما يند :آخرين مرحله تكامل طبيعي عقل در سن 35 سالگي است و از آن پس هر ترقي و كمال كه نصيب عقل مي شود تجربي است نه طبيعي »(2)
جوانان به علت شدت تميلات عاطفي همه چيز و همه كس را از پشت عينك احساسات مي نگرند ممكن است با يك تحريك كوچك ويا يك ضربه روحي منقلب شده و از راه اعتدال منحرف گردند.
اگر جوانان خود را بشناسند و از موقع حساس و خطر ناك خويش آگاه با شند ،اگر اين حقيقت تلخ را باور كنند كه در دوران بلوغ و جواني چراغ عقلشان ضعيف و كم فروغ است و بر عكس احساساتشان نيرومند وآتشين است .
اگر بدانند كه عدم توازن عقل واحساسات در دوران جواني بزرگترين پرتگاه زندگي است، اگر بدانند بعضي جوانان با احساسات ناسنجيده و غير عقلاني تصميمات خطرناكي گرفته اند و به كارهاي نادرستي دست زده اند و براي هميشه دچار تيره روزي و بدبختي شدند، اگر متوجه شوند كه بدون راهنمايي مربيان عالم و خير خواه قادر نيستند اين پرتگاه چند ساله را به سلامت طي كنند و از سقوط و بدبختي و خطر رهايي يابند ، و خلاصه اگر اين حقيقت را بپذيرند كه براي نيل به خوشبختي و سعادت نيازمند مربيان و برنامه هاي صحيح تربيتي هستند و سر پيچي از تعاليم آنان جز بد بختي و ناكامي اثري نخواهد داشت به نظر مي رسد كه برنامه هاي تربيتي را با آغوش باز استقبال كنند، خود سري و استبداد را ترك گويند و تعاليم مربيان را دركمال صميميت و علاقه مندي به كار بندند.(3)
علي (عليه السلام) مي فرمايد : «اي گروه جوانان، شرف انساني،سيماي اخلاقي خود را با ادب آموزي و تربيت محافظت فرماييد و سرمايه گرانبهاي دين خويشتن را با نيروي علم و دانش از دستبرد ناپاكان و خطرات گوناگون بر كنار نگه داريد».(4)
ميدانيم جواني دوران «بحران »غرايز مخصوصاً غريزه جنسي است اين غريزه اگر به صورت صحيحي رهبري نگردد خرد كننده ترين ضربات را برپايه خوشبختي و سعادت جوانان خواهد زد ،و سر نوشت آنها را به طور كلي دگرگون خواهد ساخت . نيروهاي خلاق آنها ، همچون غنچه هاي نو شكفته پرپر شده نابود خواهد شد ،و تنوع وابتكار آنان كه ممكن است سر چشمه افتخارات فراواني براي خودشان يا اجتماع گردد ومسلماً به هدر خواهد رفت.
تعداد قربانيان اين راه در ميان جوانان كم نيست و تعداد كسانيكه پس از چند سالي از خواب گران خود ،درد ناكترين تأسف و ندامت را بر روح خود احساس مي كند و نيز فراوانند بسيارند كسانيكه با آثار شوم اين عدم رهبري صحيح تا پايان عمر خويش دست به گريبان مي باشند. (5)
اما براي كنترل اين غزيزه و فرار از عادت به ارتكاب چنين گناهاني توصيه هايي عرض مي شود كه اميد واريم مفيد واقع شود پزشكان معتقدند براي ترك هر نوع اعتياد قبل از هر چيز اراده و تصميم لازم است تصميمي قاطع و جدي و محكم ،ممكن است شما اين موضوع را يك موضوع ساده و معمولي تلقي كنيد، اما ما به شما مي گوييم بيش از آنچه تصور نماييد اين موضوع مهم و مؤثر است .
براي گرفتن تصميم بايد نخست به زيانهاي ادامه چنين اعمالي انديشيد و عواقب شوم كه در انتظار معتادان به چنين اعمالي است در نظر گرفت ، و با توجه به شخصيت و قدرت فوق العاده اي كه در هر انساني ) مخصوصاً جوانان )نهفته شده بايد تصميم گرفت ، تصميمي آهنين و خلل نا پذير .
جالب توجه اينكه در يكي از سخنان پيشوايان بزرگ اسلام امام صادق (ع) مي خوانيم : روزي يك نفر به خدمتش عرض نمود : بيچاره فلان كس مبتلا به انحراف جنسي شده و از خود هيچگونه اراده اي ندارد . حضرت با عصبانيت فرمود : چه مي گويي ؟ آيا حاضر است اين عمل را در پيش روي مردم انجام دهد ؟ عرض كرد : نه . فرمود : پس معلوم مي شود به اراده و اختيار خود اوست .
دوست خوبم ! اينكه مي گوئيد : بارها تصميم گرفته وتصميم خود را شكسته ايد به شما صراحتاً اعلام مي كنم : شكستن تصميم به معني از بين رفتن همه آثار آن در وجود انسان نيست ، همين تصميم شكسته شده رسوباتي در اعماق دل و روح انسان باقي مي گذارد و زمينه را براي تصميم هايي بيش از گذشته آماده مي سازد . (دقت كنيد )
اجازه بدهيد مثالي براي شما بيان كنم ؛ دانشمندان مي گويند براي حفظ يك قطعه شعر يا نثر ممكن است در نخستين بار 5 مرتبه تكرار آن لازم باشد و پس از مدتي ممكن است فراموش شود . اما براي حفظ دوباره آن در دفعه آينده مسلماً 5 مرتبه تكرار لازم نيست ممكن است سه مرتبه هم كافي باشد . يعني رسوبات تصميمات و يادگيريهاي گذشته همواره در روح انسان باقي مي ماند . مسائل مربوط به روان انسان همه از اين قبيل است .
بنابر اين اگر ده بار هم تاكنون تصميم گرفته ايد و شكسته ايد هم اكنون آماده يك تصميم قاطع و جدي براي ترك هر نوع اعتياد غلط شويد و تمام نيروهاي معنوي خود )مخصوصاً ايمان به خدا ) را بسيج كنيد و اين گفتار پيشواي بزرگ ما علي (ع) را فراموش نكنيد كه افراد با ايمان همچون كوه سر سخت و با استقامتند .
بعد از اين مرحله بايد امور زير را دقيقاً بكار بنديد . ممكن است اين امور در نظر بعضي ساده جلوه كند ، ولي هنگام عمل روشن مي شود كه اثر معجزه آسايي دارد .
1- اجتناب از هرگونه تحريك مصنوعي : اگر جوانان انتظار داشته باشند كه هر شب ناظر صحنه هاي هوس آلود ( فيلمهاي سكس ) باشند ، همه روز قسمت مهمي از وقت گرانبهاي خود را به مطالعه ( رمانهاي عشقي) و تماشاي (عكسهاي شهوت انگيز ) مجلات فاسد و مبتذل بگذارنند ، و در كوچه و خيابان با ولع تمام اندام زنان و دختران را ور اندازي كنند و با اينهمه هيچگونه آلودگي پيدا نكنند سخت در اشتباهند .
اينگونه تحريكات مصنوعي كه هيچ گونه ضرورتي هم ندارد ، مسير فكر هر جواني را از مسائل اصولي زندگي تغيير مي دهد و به سوي مسائل جنسي ، آن هم به صورت حاد و طغيانگري مي كشاند . براي موفقيت در اين قسمت لازم است سرگرميهاي سالم و مناسبي چون ورزشهاي فردي و دسته جمعي ، پياده روي در هواي آزاد ، مطالعه كتب سودمند و مفيد ، پرورش گل در منزل و به طور كلي كار هاي كشاورزي ، كارهاي دستي ، جمع آوري اشعار ، تهيه كلكسيون هاي عكس و تمبر و مانند اينها ، شركت درانجمنهاي گوناگون و كنفرانسهاي علمي يا اخلاقي را براي اوقات فراغت خود تنظيم كنند .
2- تهية برنامة فشرده و تمام وقت : جوانان بايد به طور حتم برا ي تمام شبانه روز خود برنامه تنظيم كنند به طوريكه يك ساعت وقت بيكار و بدون برنامه نداشته باشند.جوانان بايد بدانند بزرگترين بدبختي براي يك جوان اين است كه وقتهاي خالي از هر گونه برنامه داشته باشد .ممكن است جواني بيكار باشد و جوياي كار ،اما در عين حال براي شب و روز خود برنامه اي تهيه كند ،اعم از مطالعه و تفريح و استراحت و مانند آن .تهية چنين برنامه اي از مؤثر ترين عوامل ترك اعتياد است و مطمئناً با تهية چنين برنامه اي قسمت مهمي از مشكلات ترك اين اعتياد را در پشت سر خود خواهد گذاشت .
3- توجه مخصوص به ورزش : معروف است ورزشكاران نسبت مسائل جنسي كم علاقه هستند ،چون ورزش مقدار فراواني از انرژي هاي بدني و فكري آن ها را به خود اختصاص مي دهد و طبعاَ از مسائل ديگر كم ميكند به همين دليل براي جلوگيري از تحريكات زياد جنسي لازم است جوانان برنامه هاي وسيع و متنوع ورزشي انتخاب كنند.اين توجه را فراموش نكنيد تا آثار معجزه آساي آن را ببينيد ،در روز آنقدر ورزش كنيد كه خسته شويد و شب هنگام به محض اينكه در بستر آرميديد در خواب عميق فرو خواهيد رفت و از شر بسياري از خيالات و افكار مضر و كشنده كه در اين هنگام به سراغ جوانان مي آيد در امان خواهيد بود .
4- تلقين و تقويت اراده : تلقين نيز در مبارزه با اين عادت نقش مهمي بازي مي كند .افراد معتاد به چنين گناهاني بايد مرتباً به خود تلقين كنند كه به خوبي قادر هستند ، اين عادت زشت را ترك گويند .براي اينكه تلقين در آنها اثري قوي و سريع ببخشد آنطور كه يكي از اطباي روانشناس (دكتر ويكتور پوشه فرانسوي) مي گويد : بايد تلقين را به صورتي كه ذكر مي شود چندين مرتبه در روز پشت سر هم ادامه دهند »همه روزه در محل آرامي كه چيزي فكر آنها را به خود مشغول نسازد ، فكر خود را متمركز ساخته و با كلامات شمرده و محكم اين جمله را تكرار كند : ((من به خوبي قادر هستم اين عادت بد و هر عادت بدي را از خود دور كنم ، من قادرم ))تكرار اين تلقين ساده اثر عجيبي در تقويت روحيه و ترك اين عادت بد و هر عادت بدي دارد .
علاوه بر اين براي تقويت اراده از مطالعه كتبي كه در اين زمينه نوشته شده غفلت نورزيد .
5- پرهيز كامل : از معاشرت و هم نشيني با افراد منحرف و مبتلا بايد بطور مطلق دوري جست همان طور كه از مبتلايان به وبا فرار مي كنند . نقش معاشرات بد و فاسد در ابتلاي به چنين انحرافاتي بسيار عجيب است، آنها براي اينكه كمتر احساس گناه و بدبختي كنند سعي دارند افراد ديگر را نيز مبتلا سازند و به سرنوشت غم انگيز خود گرفتار نمايند. همچنين اين افراد بايستي از پوشيدن لباسهاي تنگ و چسبان كه عامل مؤثري براي تحريك مصنوعي است بپرهيزند ، اينگونه لباسها اصولاً براي همه جوانان زيانبخش و گاهي خطر ناك است هم به نمو و رشد طبيعي جسم آنها صدمه مي زند و هم وسوسه انگيز و تحريك آميز است .
6- استمداد از نيروي ايمان و عقائد مذهبي : نيروي ايمان و عقائد مذهبي مي تواند بزرگترين كمك را به مبتلايان كند و آنها را به زودي از چنگال اين عادت بد نجات دهد .
اينگونه افراد هرگز نبايد خود را يك فرد نفرين شده و مطرود از در گاه خداوند بدانند . بلكه بايد به لطف خداوند بزرگ كاملاً اميد وار باشند و هنگام نماز و پس از نماز كه سر به سجده گذاشتند و با آفرينندة مهربان و بخشندة خود راز و نياز مي كنند با تمام دل و جان و با تمام زرات وجود خويش از او بخواهند كه آنها را در ترك اين عادت زشت ياري دهد و از چنگال آن درماند و مطمئناً هر گاه با دل و جان به او توجه نمايند لطف خداوند مهربان به ياري آنها خواهد شتافت و در اين مبارزه حياطي پيروز خواهند شد و نيز بايد در همه جا و همه حال او را حاضر و ناظر بدانند و هرگز به خود اجازه ندهند در پيشگاه مقدس او به چنين كار خلافي دست بزنند و از خواندن دو آيه الكرسي و دو آيه مذكور هنگام وسوسه شيطان نورزند :{ و اذا افعلو فاحشهَ او ظلموا انفسهم ذكر الله فاستغفر الذنوبهم }
{ و من يغفر الذنوب الا الله ، و لم يصروا علي ما فعلوا وهم يعلمون .}
{ و ان الذين اتقوا اذامسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذاهم مبصرون .}
براي مطالعه بيشتر در اين زمينه مي توانيد به كتب جوان از نظر عقل و احساسات از آقاي فلسفي ، مشكلات جنسي جوانان از آيت الله مكارم شيرازي و كتابي كه از آقاي مصطفي زماني در اين زمينه منتشر شده مراجعه نمائيد اميدوارم با تلاش خود و اميد به خداوند موفق و پيروز باشيد.
منابع :
1- مستدرك ،ج 2، ص 625
2- مكارم اخلاق ، ص 115
3- جوان از نظر عقل و احساسات ، آقاي فلسفي ، ج1 ،ص114
4- تاريخ يعقوبي ، ص 152
5- مشكلات جنسي جوانان ، ناصر مكارم شيرازي ،ص 124 -125
6- همان ماخذ،ص 153 «با حذف »

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.